Програма зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури у 2015 році
Мої вітання, шановні читачі!
Розміщую для Вашої підготовки до ЗНО 2015 програму з української мови і літератури. Питання тесту ЗНО 2015 повинні відповідати цій програмі.
Програма взята з сайтуУЦОЯО
Посилання на всі програми ЗНО 2015 у матеріалі: "Програми ЗНО 2015"
Мої вітання, шановні читачі!
Розміщую для Вашої підготовки до ЗНО 2015 програму з української мови і літератури. Питання тесту ЗНО 2015 повинні відповідати цій програмі.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
01.10.2014 р. № 1121
ПРОГРАМА
ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти
Пояснювальна записка
Програму зовнішнього незалежного оцінювання з української мови (далі - програма ЗНО) розроблено з урахуванням чинних програм з української мови для 5-9 класів та програм для профільного навчання учнів 10-11 класів (рівень стандарту, наказ Міністерства освіти і науки України № 1021 від 28.10.2010 р.).
Матеріал програми ЗНО розподілено за такими розділами: «Фонетика. Графіка», «Лексикологія. Фразеологія», «Будова слова. Словотвір», «Морфологія», «Синтаксис», «Стилістика», «Орфоепія», «Орфографія», «Розвиток мовлення».
Українська мова
-
Назва розділу, темиЗнанняПредметні вміння та способи навчальної діяльності1. Фонетика. ГрафікаФонетика як розділ мовознавчої науки про звуковий склад мови. Голосні й приголосні звуки. Приголосні тверді і м’які, дзвінкі й глухі. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення буквя, ю, є, ї, щ. Склад. Складоподіл. Наголос, наголошені й ненаголошені склади. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків. Основні випадки чергування у-в, і-йУчасник ЗНО повинен уміти:Визначати в словах голосні, тверді і м’які, дзвінкі й глухі приголосні, ненаголошені й наголошені голосні; ділити слово на склади; визначати звукове значення букв у слові. Визначати місце букв в алфавіті, розташовувати слова за алфавітом; розпізнавати явища уподібнення приголосних звуків, спрощення в групах приголосних, основні випадки чергування голосних і приголосних звуків, чергування у-в, і-й2. Лексикологія. ФразеологіяЛексикологія як учення про слово. Ознаки слова як мовної одиниці. Лексичне значення слова. Багатозначні й однозначні слова. Пряме та переносне значення слова. Омоніми. Синоніми. Антоніми. Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Лексичні запозичення з інших мов. Загальновживані слова. Професійна, діалектна, розмовна лексика. Терміни. Лексика української мови з погляду активного й пасивного вживання. Застарілі й нові слова (неологізми). Нейтральна й емоційно забарвлена лексика. Поняття про стійкі сполуки слів і вирази. Фразеологізми. Приказки, прислів’я, афоризмиПояснювати лексичні значення слів; добирати до слів синоніми й антоніми та використовувати їх у мовленні; уживати слова в переносному значенні. Знаходитив тексті й доречно використовувати в мовленні вивчені групи слів; пояснювати значення фразеологізмів, приказок, прислів’їв, крилатих висловів, правильно й комунікативно доцільно використовувати їх у мовленні3. Будова слова. СловотвірБудова слова. Основа слова й закінчення. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення.Словотвір. Твірні основи при словотворенні. Основа похідна й непохідна. Основні способи словотворення в українській мові: префіксальний, префіксально-суфіксальний, суфіксальний, безсуфіксальний, складання слів або основ, перехід з однієї частини мови в іншу. Основні способи творення іменників, прикметників, дієслів, прислівників. Складні слова. Способи їх творення. Сполучні голосні [о], [е] у складних словахВідділяти закінчення слів від основи, членувати основу на значущі частини, добиратиспільнокореневі слова, слова з однаковими префіксами й суфіксами; розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно вживати їх у мовленні;визначати спосіб творення слів4. Морфологія. 4.1. ІменникМорфологія як розділ мовознавчої науки про частини мови. Іменник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники власні та загальні, істоти й неістоти. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Іменники спільного роду. Число іменників. Іменники, що вживаються в обох числових формах. Іменники, що мають лише форму однини або лише форму множини. Відмінки іменників. Відміни іменників: перша, друга, третя, четверта. Поділ іменників першої та другої відмін на групи. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Букви -а(-я), -у(-ю) в закінченнях іменників другої відміни. Відмінювання іменників, що мають лише форму множини. Невідмінювані іменники в українській мові. Написання і відмінювання чоловічих і жіночих імен по батьковіРозпізнавати іменники, визначати їхнє загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, належність іменників до певної групи за їхнім лексичним значенням, уживаністю в мовленні;визначати основні способи творення іменників; правильновідмінювати іменники, відрізнятиправильні форми іменників від помилкових; використовуватиіменники в мовленні, послуговуючись їхніми виражальними можливостями4.2. ПрикметникПрикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прикметників за значенням: якісні, відносні та присвійні. Явища взаємопереходу прикметників з одного розряду в інший. Якісні прикметники. Ступені порівняння якісних прикметників: вищий і найвищий, способи їх творення (проста й складена форми). Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Особливості відмінювання прикметників (тверда й м’яка групи)Розпізнавати прикметники,визначати їхнє загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розряди прикметників за значенням; утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників, повні й короткі форми якісних прикметників;розрізняти основні способи творення відносних і присвійних прикметників; відмінюватиприкметники; відрізняти правильні форми прикметників від помилкових4.3. ЧислівникЧислівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди числівників за значенням: кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) й порядкові. Групи числівників за будовою: прості й складені. Типи відмінювання кількісних числівників:1) один, одна;2) два, три, чотири;3) від п’яти до двадцяти,тридцять, п’ятдесят ... вісімдесят;4) сорок, дев’яносто, сто;5) двісті – дев’ятсот;6) нуль, тисяча, мільйон, мільярд;7) збірні;8) дробові.Порядкові числівники, особливості їх відмінювання.Особливості правопису числівниківРозпізнавати числівники,визначати їхнє загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, розряди числівників за значенням, основні способи їх творення, відмінювання; відрізнятиправильні форми числівників від помилкових; добирати потрібні форми числівників і використовувати їх у мовленні;визначати сполучуваність числівників з іменниками4.4. ЗайменникЗайменник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Співвіднесеність займенників з іменниками, прикметниками й числівниками. Розряди займенників за значенням: особові, зворотний, присвійні, вказівні, означальні, питальні, відносні, неозначені, заперечні. Особливості їх відмінювання. Творення й правопис неозначених і заперечних займенниківРозпізнавати займенники, визначати їхнє загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, розряди займенників за значенням, основні способи їх творення, відмінювання; відрізнятиправильні форми займенників від помилкових, правильно добиратипотрібні форми займенників івикористовувати їх у мовленні4.5. ДієсловоДієслово як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані (дієприкметник) і незмінні (інфінітив, дієприслівник, форми на -но, -то). Безособові дієслова. Види дієслів: доконаний і недоконаний. Творення видових форм. Часи дієслова: минулий, теперішній, майбутній. Способи дієслова: дійсний, умовний, наказовий. Творення форм умовного та наказового способів дієслів. Словозміна дієслів І та II дієвідміни. Особові та числові форми дієслів (теперішнього та майбутнього часу й наказового способу). Родові та числові форми дієслів (минулого часу й умовного способу). Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу.Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього й минулого часу. Відмінювання дієприкметників. Дієприкметниковий зворот. Безособові форми на -но, -то.Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Дієприслівники доконаного й недоконаного виду, їх творення. Дієприслівниковий зворотРозпізнавати дієслова, особливі форми дієслова, безособові дієслова; визначати загальне значення дієслова, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, часи й способи дієслів, дієвідміни, особливості словозміни кожної дієвідміни; використовувати один час і спосіб у значенні іншого;розрізняти основні способи творення дієслів, зокрема видових форм, форм майбутнього часу недоконаного виду, форм умовного та наказового способу дієслів; відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.Розпізнавати дієприкметники (зокрема відрізняти їх від дієприслівників), визначати їхнє загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, особливості творення, відмінювання; відрізнятиправильні форми дієприкметників від помилкових; добирати й комунікативно доцільновикористовувати дієприкметники та дієприкметникові звороти в мовленні. використовуватидієприкметники в мовленні.Розпізнавати дієприслівники, визначати їхнє загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, основні способи їх творення;відрізняти правильні форми дієприслівників від помилкових; правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами4.6. ПрислівникПрислівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прислівників за значенням. Ступені порівняння прислівників: вищий і найвищий. Зміни приголосних при творенні прислівників вищого та найвищого ступенів. Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників. Написання разом, окремо й через дефіс прислівників і сполучень прислівникового типуРозпізнавати прислівники,визначати їхнє загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, розряди прислівників за значенням, ступені порівняння прислівників, основні способи творення прислівників; відрізнятиправильні форми прислівників від помилкових; добирати й комунікативно доцільновикористовувати прислівники в мовленні4.7. Службові частини мовиПрийменник як службова частина мови. Групи прийменників за походженням: непохідні (первинні) й похідні (вторинні, утворені від інших слів). Групи прийменників за будовою: прості, складні й складені. Зв’язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Правопис прийменниківСполучник як службова частина мови. Групи сполучників за значенням і синтаксичною роллю: сурядні (єднальні, протиставні, розділові) й підрядні (часові, причинові, умовні, способу дії, мети, допустові, порівняльні, з’ясувальні, наслідкові). Групи сполучників за вживанням (одиничні, парні, повторювані) та за будовою (прості, складні, складені). Правопис сполучниківЧастка як службова частина мови. Групи часток за значенням і вживанням: формотворчі, словотворчі, модальні. Правопис частокРозпізнавати прийменники,визначати їхні морфологічні ознаки, групи прийменників за походженням і за будовою; правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленніРозпізнавати сполучники,визначати групи сполучників за значенням і синтаксичною роллю, за вживанням і будовою; правильно й комунікативно доцільно використовуватисполучники в мовленніРозпізнавати частки, визначатигрупи часток за значенням і вживанням; правильно й комунікативно доцільновикористовувати частки в мовленні4.8. ВигукВигук як частина мови. Групи вигуків за походженням: непохідні й похідні. Значення вигуків. Звуконаслідувальні слова. Правопис вигуківРозпізнавати вигуки, визначатигрупи вигуків за походженням; правильно й комунікативно доцільно використовувати вигуки в мовленні5. Синтаксис 5.1. Словосполучення.Завдання синтаксису. Словосполучення й речення як основні одиниці синтаксису. Підрядний і сурядний зв’язок між словами й частинами складного речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Типи словосполучень за морфологічним вираженням головного слова. Словосполучення непоширені й поширеніРозрізняти словосполучення й речення, сурядний і підрядний зв’язок між словами й реченнями;визначати головне й залежне слово в підрядному словосполученні;визначати поширені й непоширені словосполучення, типи словосполучень за способами вираження головного слова5.2. РеченняРечення як основна синтаксична одиниця. Граматична основа речення. Порядок слів у реченні. Види речень у сучасній українській мові: за метою висловлювання (розповідні, питальні й спонукальні); за емоційним забарвленням (окличні й неокличні); за будовою (прості й складні); за складом граматичної основи (двоскладні й односкладні); за наявністю чи відсутністю другорядних членів (непоширені й поширені); за наявністю необхідних членів речення (повні й неповні); за наявністю чи відсутністю ускладнювальних засобів (однорідних членів речення, вставних слів, словосполучень, речень, відокремлених членів речення, звертання)Розрізняти речення різних видів: за метою висловлювання, за емоційним забарвленням, за складом граматичної основи, за наявністю чи відсутністю другорядних членів, за наявністю необхідних членів речення, за будовою, за наявністю чи відсутністю однорідних членів речення, вставних слів, словосполучень, речень, відокремлених членів речення, звертання5.2.1. Просте двоскладне реченняПідмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Особливості узгодження присудка з підметом. Способи вираження підмета. Типи присудків: простий і складений (іменний і дієслівний). Способи їх вираженняВизначати структуру простого двоскладного речення, способи вираження підмета й присудка (простого й складеного), особливості узгодження присудка з підметом; правильно й комунікативно доцільновикористовувати прості речення5.2.2. Другорядні члени речення у двоскладному й односкладному реченніОзначення узгоджене й неузгоджене. Прикладка як різновид означення. Додаток. Типи обставин за значенням. Способи вираження означень, додатків, обставин. Порівняльний зворот. Функції порівняльного звороту в реченні (обставина способу дії, присудок)Розпізнавати види другорядних членів та їхні типи й різновиди,визначати способи вираження означень, додатків, обставин, роль порівняльного звороту; правильно й комунікативно доцільновикористовувати виражальні можливості другорядних членів речення в мовленні; правильно розставляти розділові знаки при непоширеній прикладці, порівняльному звороті5.2.3. Односкладні реченняГраматична основа односкладного речення. Типи односкладних речень за способом вираження та значенням головного члена: односкладні речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та односкладні речення з головним членом у формі підмета (називні). Способи вираження головних членів односкладних речень. Розділові знаки в односкладному реченніРозпізнавати типи односкладних речень, визначати особливості кожного з типів; правильно й комунікативно доцільновикористовувати виражальні можливості односкладних речень у власному мовленні5.2.4. Просте ускладнене реченняРечення з однорідними членами. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Речення зі звертанням. Звертання непоширені й поширені. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення. Речення з відокремленими членами. Відокремлені означення, прикладки – непоширені й поширені. Відокремлені додатки, обставини. Відокремлені уточнювальні члени речення. Розділові знаки в ускладненому реченніРозпізнавати просте речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами, словосполученнями, реченнями, відокремленими членами (означеннями, прикладками, додатками, обставинами), зокрема уточнювальними, та правильно й комунікативно доцільновикористовувати виражальні можливості таких речень у мовленні; правильно розставлятирозділові знаки в них5.2.5. Складне реченняОзнаки складного речення. Засоби зв’язку простих речень у складному:1) інтонація й сполучники або сполучні слова;2) інтонація.Типи складних речень за способом зв’язку їх частин: сполучникові й безсполучникові. Сурядний і підрядний зв’язок між частинами складного реченняРозпізнавати складні речення різних типів, визначати їхню структуру, види й засоби зв’язку між простими реченнями.Добирати й конструювати складні речення, що оптимально відповідають конкретній комунікативній меті. Правильнорозставляти розділові знаки,будувати схему такого речення5.2.5.1. Складносу-рядне реченняЄднальні, протиставні та розділові сполучники в складносурядному реченні. Смислові зв’язки між частинами складносурядного реченняРозпізнавати складносурядні речення, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення; комунікативно доцільновикористовувати його виражальні можливості в мовленні5.2.5.2. Складнопід-рядне реченняСкладнопідрядне речення, його будова. Головне й підрядне речення. Підрядні сполучники й сполучні слова як засоби зв’язку у складнопідрядному реченні. Основні види підрядних речень: означальні, з’ясувальні, обставинні (місця, часу, способу дії та ступеня, порівняльні, причини, наслідкові, мети, умовні, допустові). Складнопідрядні речення з кількома підрядними, їх типи за характером зв’язку між частинами:1) складнопідрядні речення з послідовною підрядністю;2) складнопідрядні речення з однорідною підрядністю;3) складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністюРозпізнавати складнопідрядні речення, визначати їхню будову, зокрема складнопідрядних речень з кількома підрядними,відображати її в схемі складнопідрядного речення;визначати основні види підрядних речень, типи складнопідрядних речень за характером зв’язку між частинами. Правильно й комунікативно доцільновикористовувати виражальні можливості складнопідрядних речень різних типів у процесі спілкування5.2.5.3. Безсполучни-кове складне реченняТипи безсполучникових складних речень за характером смислових відношень між складовими частинами-реченнями:1) з однорідними частинами-реченнями (рівноправними);2) з неоднорідними частинами (пояснюваною і пояснювальною).Розділові знаки в безсполучниковому складному реченніРозпізнавати безсполучникові складні речення; визначатисмислові відношення між їхніми частинами-реченнями (однорідними й неоднорідними), особливості інтонації безсполучникових складних речень; правильно й комунікативно доцільно використовувативиражальні можливості безсполучникових складних речень у мовленні5.2.5.4. Складні речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язкуСкладні речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язкуВизначати структуру складних речень з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку; правильно й комунікативно доцільно використовувативиражальні можливості речень цього типу в мовленні5.3. Способи відтворення чужого мовленняПряма й непряма мова. Речення з прямою мовою. Слова автора. Заміна прямої мови непрямою. Цитата як різновид прямої мови. ДіалогВизначати в реченні з прямою мовою слова автора й пряму мову, речення з непрямою мовою;замінювати пряму мову непрямою; правильно й доцільновикористовувати в тексті пряму мову й цитати; правильновживати розділові знаки в конструкціях із прямою мовою та діалогом6. СтилістикаСтилі мовлення (розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний, конфесійний), їх основні ознаки, функціїРозпізнавати стилі мовлення, визначати особливості кожного з них; користуватисярізноманітними виражальними засобами української мови в процесі спілкування для оптимального досягнення мети спілкування7. ОрфоепіяВідображення вимови голосних (наголошених і ненаголошених) через фонетичну транскрипцію.Відображення вимови приголосних звуків:
1) [дж], [дз], [дз′];2) [ґ];
3) [ж], [ч], [ш], [дж];4) груп приголосних (уподібнення, спрощення);5) м’яких приголосних;6) подовжених приголосних.Вимова слів з апострофомВизначати особливості вимови голосних і приголосних звуків;наголошувати слова відповідно до орфоепічних норм8. ОрфографіяПравопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. Спрощення в групах приголосних. Сполучення йо, ьо. Правила вживання м’якого знака. Правила вживання апострофа. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних і збігу однакових приголосних звуків. Правопис префіксів і суфіксів. Позначення чергування приголосних звуків на письмі. Правопис великої літери. Лапки у власних назвах. Написання слів іншомовного походження. Основні правила переносу слів з рядка в рядок. Написання складних слів разом і через дефіс. Правопис складноскорочених слів. Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. Правопис відмінкових закінчень іменників, прикметників. Правопис н та нн у прикметниках і дієприкметниках, нез різними частинами мови.Розпізнавати вивчені орфограми йпояснювати їх за допомогою правил; правильно писати слова з вивченими орфограмами,знаходити й виправлятиорфографічні помилки на вивчені правила9. Розвиток мовленняЗагальне уявлення про спілкування й мовлення; види мовленнєвої діяльності; адресант і адресат мовлення; монологічне й діалогічне мовлення; усне й писемне мовлення; основні правила спілкування. Тема й основна думка висловлювання. Вимоги до мовлення (змістовність, логічна послідовність, багатство, точність, виразність, доречність, правильність). Текст як середовище функціонування мовних одиниць. Основні ознаки тексту: зв’язність, комунікативність, членованість, інформативність. Зміст і будова тексту, поділ тексту на абзаци, мікротеми. Способи зв’язку речень у тексті. Класифікація текстів за сферою використання, метою, структурними особливостями. Тексти різних стилів, типів, жанрів мовленняУважно читати, усвідомлювати йзапам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне. Критично оцінювати прочитане.Аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів. Будувати письмове висловлення, логічно викладаючи зміст, підпорядковуючи його темі й основній думці, задуму, обраному стилю та типу мовлення, досягати визначеної комунікативної мети.Уміти формулювати, добирати доречні аргументи і приклади, робити висновок, висловлювати власну позицію, свій погляд на ситуацію чи обставин; правильноструктурувати текст, використовуючи відповідні мовленнєві звороти. Знаходити йвиправляти похибки та помилки в змісті, побудові й мовному оформленні власних висловлювань, спираючись на засвоєні знання
Українська література
Назва розділу
|
Зміст літературного матеріалу (письменники, твори)
|
Предметні уміння та навички
|
1.Усна народна творчість
|
Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень.
Пісні Марусі Чурай. «Віють вітри», «За світ встали козаченьки»
Історичні пісні. «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль».
Тематика, образи, зміст народних дум і балад.
«Дума про Марусю Богуславку». Балада «Бондарівна»
|
Учасник ЗНО повинен уміти:
Аналізувати літературний твір чи його уривок.
Розрізняти види і жанри усної творчості.
Розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень.Аналізувати зміст, образи, настрої суспільно-побутових і родинно-побутових пісень.
Визначати провідні мотиви історичних пісень, характеризувати образи героїв їх – історичних осіб.
Визначати тематику й художні особливості балад і дум, пісень Марусі Чурай.
Виділяти у фольклорних творах анафори, рефрени, постійні епітети, персоніфікацію, символи, гіперболу,визначати їхню художню роль.
|
2. Давня українська література
|
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги, про напад хозарів)
«Слово про похід Ігорів»
Григорій Сковорода. «De libertate», «Всякому місту – звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми
|
Знати основні теоретико-літературні поняття:
художній образ,
Знати та вміти визначати в літературному творі тропи:
Знати характерні риси бароко.
|
3. Література кінця XVIII — початку XX ст.
|
Іван Котляревський. «Енеїда», «Наталка Полтавка»
Г. Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Тарас Шевченко. «До Основ’яненка», «Катерина», «Гайдамаки», «Кавказ», «Сон» («У всякого своя доля), «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Заповіт», «Мені однаково»
Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Марко Вовчок. «Максим Гримач»
Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Іван Франко. «Гімн», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей»
|
Знати основні теоретико-літературні поняття:
Визначати дво- і трискладові віршові розміри.
|
4. Література XX ст.
|
Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків», «Intermezzo»
Ольга Кобилянська. «Земля»
Леся Українка. «Contra spem spero!», «Лісова пісня»
Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Микола Вороний. «Блакитна Панна»
Олександр Олесь. «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..»
Володимир Винниченко. «Момент»
Павло Тичина. «О панно Інно», «Арфами, арфами…», «Ви знаєте, як липа шелестить…»
Максим Рильський «Молюсь і вірю…»
Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Юрій Яновський. «Подвійне коло», «Шаланда в морі»
Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Валер’ян Підмогильний. «Місто»
Остап Вишня. «Моя автобіографія», «Сом»
Микола Куліш. «Мина Мазайло»
Богдан-Ігор Антонич. «Різдво»
Олександр Довженко. «Україна в огні», «Зачарована Десна»
Андрій Малишко «Пісня про рушник»
Василь Симоненко. «Лебеді материнства»
Олесь Гончар. «За мить щастя»
Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Василь Стус. «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися!..»
Іван Драч. «Балада про соняшник»
Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай»
|
Визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Знати основні теоретико-літературні поняття:
Знати основні теоретико-літературні поняття:
Вміти пояснювати поняття:
|
5. Твори українських письменників-емігрантів
|
Іван Багряний. «Тигролови»
Євген Маланюк. «Стилет чи стилос?»
|
Орієнтуватися в основних тенденціях функціонування української літератури за кордоном і творчості українських письменників-емігрантів.
Знати особливості пригодницького роману.
|
6. Сучасний літературний процес
|
Загальний огляд, основні тенденції.
Літературні угруповання (Бу-Ба-Бу, «Нова дегенерація», «Пропала грамота», «ЛуГоСад»). Творчість Ю. Андруховича,
О. Забужко, І. Римарука.
Утворення АУП (Асоціації українських письменників).
Література елітарна і масова.
Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 90-х років, його риси.
Сучасні часописи та альманахи.
|
Орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; знати літературні угруповання 80-90-х років, найвизначніших представників літератури.
Визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму
|
Директор департаменту
загальної середньої та дошкільної освіти Юрій Кононенко
Програма взята з сайтуУЦОЯО
Посилання на всі програми ЗНО 2015 у матеріалі: "Програми ЗНО 2015"